* بسم الله الرحمن الرحیم*

در هر جای قرآن کریم که حکم یا فرمانی به مومنین برای اجرا داده شده است، عبارت یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا به کَرّات و طُرُق مختلف به چشم می خورد؛ ای کسانی که ایمان  آورده اید...

    این عبارت ،  می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد، اما اگر بخواهم به مهم ترین آن در یک جمله اشاره کنم، می گویم : خداوند متعال هیچ گاه مسئولیت اجرای احکام خود را بر دوش یک نفر قرار نداده، و هر حکم فردی نیز به احکام جمعی مرتبط می شود، مثل اقامه نماز، یا رعایت حجاب و عفاف! و برداشت من از این جمله این است که باید امور،جمعی انجام شود، و کار جمعی از اولویت بالایی برخوردار است. برای اینکه فعالیتی را به صورت جمعی انجام دهیم و از همه مهم تر، به هدف آن برسیم و آن را به نتیجه برسانیم، نیازمند  ایجاد تَشَکَّل  یا همان تشکیلات هستیم. قبل از اینکه به معرفی تشکیلات و الزامات یک تشکیلات موفق بپردازیم، ابتدا باید یک موضوع را در خود نهادینه کنیم ، این که  خلقت انسان به نحوی است که قادر نیست به تنهایی نیاز های مادی و معنوی خود را برآورده کند، به همین دلیل است که به زندگی اجتماعی ورود  می کند و از خیر و برکت این حرکت بی نصیب نمی ماند. زیرا دست خدا همراه جماعت می باشد!

و اما  کار تشکیلاتی:

قبل از ایجاد یک تشکیلات، ابتدا باید به ضرورت این کار پی برده  که بالاتر گفته شد، و در کنار آن، به دو بُعد اصلی یک تشکیلات موفق توجه کنیم: اول برخورداری از هدف گذاری و برنامه راهبری و دوم ،توجه به نقش ویژه سرمایه انسانی تشکیلات. اگر به این دو بُعد توجه نکنیم، عملا برای ایجاد یک تشکل کارآمد کاری نکردیم. تشکیلات یعنی نظم، تقسیم وظایف ، ارتباط،اتصال، و زنجیره ای کار کردن!که این امور به وسیله یک مدیر لایق محقق خواهد شد. هیچ گاه نباید از نقش مهم و تاثیر گذار مدیر تشکیلات غافل شد. انقلاب اسلامی ایران و درنهایت  تشکیل جمهوری اسلامی نمونه یک کار تشکیلاتی است که با مدیریت و رهبری عالمانه و مدبرانه امام روح الله به ثمر نشست، و در انقلاب اسلامی هم سرمایه انسانی دارای نقش ویژه ای بود  که اگر این چنین نبود،  شاید انقلابی هم درکار نبود.

    خصوصیت کار تشکیلاتی این است که فرد خودش را در جمع حل می کند، و به همین  دلیل، نحوه رفتار اعضای یک تشکل با یکدیگر مهم است،همه ی اعمال و رفتار ها باید با پایبندی به اسلام و مکارم اخلاق باشد که اگر این چنین نباشد، شاید انشقاق به وجود آورد.اصول و مبانی معرفتی است که انسان ها را به یکدیگر نزدیک یا دور میکند.

    و در آخر باید متذکر شد که چه در کار تشکیلاتی و چه در باقی فعالیت ها انسان همواره باید به خداوند توکل داشته باشد، و به امداد او اعتماد کند، وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَه مَخرَجـًا *وَ یَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِب(طلاق/2)
طبق نظر مقام معظم رهبری، سازوکار تشکیلاتی خوب است اما نباید ما را در خودش گم کند، و از اصل هویت خویش دور سازد. ایشان معتقد بر نظم سازمانی می باشند.

و السلام.

متن فوق ،حاصل مطالعه کتاب کار باید تشکیلاتی باشد ( تشکل و کار تشکیلاتی از دیدگاه رهبر انقلاب)